Gezond: koken met een stoomoven

Koken met stoom is een eeuwenoude techniek uit Azië, die ook in Nederland steeds populairder wordt. Niet zo gek, want koken met een stoomoven is een gezonde manier om eten te bereiden. Waarom dat zo is, leggen we je uit in dit blog.


Meer vitamines en mineralen
Bewust koken is een trend waar we niet omheen kunnen en die helemaal past bij een gezonde levensstijl. De stoomoven is daarom een ideale toevoeging aan je keuken als je gezonder wilt eten. Door te koken met stoom blijven vitamines, mineralen en antioxidanten beter bewaard. Als je groenten in water kookt, neemt het water deze belangrijke voedingsstoffen namelijk op. Jammer, want dat giet je allemaal weg.

In een stoomoven gaart je eten door de damp van het verhitte water en komt het dus niet in aanraking met het water zelf. Zo bevatten paprika, broccoli en wortel tot wel 50 procent meer vitamines dan wanneer je ze in water kookt. Extra fijn: ingrediënten behouden ook hun pure smaak, structuur en kleur beter als je ze stoomt!

"Zo bevatten paprika, broccoli en wortel tot wel 50 procent meer vitamines dan wanneer je ze in water kookt."

Geen zout, olie en boter
Maar stomen is niet alleen gezond door het behoud van voedingsstoffen. Omdat ook de smaak behouden blijft, hoef je veel minder smaakversterkers te gebruiken in je gerecht. Water onttrekt de vitamines en mineralen uit je eten en daarom is groente vaak smaakvoller als je wat zout aan het water toevoegt. Bij stomen is dat dus niet nodig.

Naast dit soort smaakversterkers zijn ook boter en olie verleden tijd. Doordat je geen olie of boter nodig hebt, kun je met de stoomoven caloriearm visg of vlees bereiden. Bovendien zorgt het zachte, gelijkmatige effect van de stoom ervoor dat je stukje vlees niet wordt aangetast en daardoor niet uitdroogt. Bereid je vis in de stoomoven? Dan behoudt dit z’n celstructuur, waardoor het geen eiwitten verliest en niet uit elkaar valt.

Als je éxtra behoedzaam je vlees, vis en groente wilt bereiden, dan is sous-vide koken een goede manier. Je kookt je gevacumeerde gerecht op een lage, constante temperatuur met een langere kooktijd. Door het vacuüm komen de smaken mooi samen. Zo geniet je zeker van een lekker én gezond gerecht.




Gezonde eetgewoontes
Met een Miele-stoomoven in je keuken geniet je dus van gezondere gerechten. Bovendien: als je eten er lekkerder uitziet en beter smaakt, zal je zien dat je er graag nog wat meer van opschept en met gemak aan de 250 gram groenten per dag komt. Eet smakelijk!

Wil je onze stoomovens van dichtbij ervaren? Bezoek het Miele Experience Center en laat je informeren en inspireren.

Meer informatie